Allmänt
För att få handla hos Landbys Jakt & Fiskeservice (www.landbys.se), nedan kallad Landbys måste du vara över 18 år. Vid beställning i vår webbshop träffas avtal om köp när din betalning blivit godkänd. Om du handlar med annan persons personuppgifter, utan dennes medgivande, och detta innebär ekonomisk eller annan skada för Landbys, kommer detta att polisanmälas.
Vi reserverar oss för slutförsäljning samt felskrivningar i pris och produktbeskrivningar.
Köp av Ammunition
Vid köp av ammunition till licenspliktiga vapen måste giltig vapenlicens för beställd ammunitionskaliber samt tillhörande godkänd ID-handling av licensinnehavaren uppvisas enligt svensk lag. Detta krävs oavsett köp i fysisk butik eller vid köp i webbshop. Vid beställning av ammunition i webbshopen behöver du därför maila in en kopia på din licens och id-handling till webbshop@landbys.se. När vi fått in kopiorna via mail kan beställningen skickas till dig. Fraktkostnader för ammunition (explosiv vara) är dyrare än andra varor i webbshopen samt att inte alla fraktbolag har tillstånd av frakta ammunition eller vapen vilket kan medföra något längre leveranstid för dessa varor.
Köp av licenspliktiga vapendelar
Att köpa vapen och ammunition via webbshop är enkelt, nästan som att köpa direkt i butik.
Tillvägagångssätt vid köp i webbshop:
1. Du lägger en order på vapen/vapendelar
2. Vi kontaktar dig efter du lagt din order för kompletterande information
3. Vi skickar in licensansökan till Polisen
4. Polisen avgör godkännande av vapenlicens
5. Vid godkänd licens kontaktar vi dig för utleverans
Kompletterande information till ovan 5 punker
1. Är du osäker på produkterna, lagerstatus och tillvägagångssätt kontakta Landbys via telefon 063-18 90 00 för vidare råd och rekommendationer.
2. Vi ringer i första hand upp dig för kompletterande information vid licensansökan. Det som behöver kompletteras i licensansökan är:
- Ditt totala innehav av licenspliktiga vapendelar sedan tidigare
- Vilken adress förvaras vapnet på utanför jakten (t.ex. hemadress)
- Vilket varumärke det är på det SIS-godkända (SS3492) vapenskåpet där vapnet skall förvaras utanför jakten
- Förvarar någon fler vapen på samma adress skall samtligas personnummer med namn samt det totala antalet kompletta vapen de har som förvaras på samma adress anges.
- Är det ditt första inköp av licenspliktigt vapen skall en bilaga med i licensansökan med bevis om jägarexamen (gäller för jaktvapen) alternativt ett föreningsintyg om aktivt medlemskap i skytteföreningen (gäller för målskyttevapen).
Förbered er med korrekta svar på ovan nämnda kompletterande uppgifter för att underlätta vid licensansökan när vi ringer upp.
3. För att effektivisera licensansökan sköter vi direkt kontakten med Polisen åt dig. Om licensansökan är på en vapendel som inte är lagerförd vid beställningstillfället ansöks det ett Inköpstillstånd, s.k. Öppen licens. Detta upplyser vid dig om vid ett telefonsamtal.
4. Det är bara Polismyndigheten som beslutar om godkännande av vapenlicenser. Innan myndigheten påbörjar din ansökan måste Polisens ansökningsavgift vara betald. En inbetalningsavi skickas ut från Polisen till din angivna postadress så fort licensansökan inkommit till Polisen.
Har du inte fått inbetalningskortet inom 1 vecka efter att vi varit i telefonkontakt med dig skall du kontakta Landbys och påpeka detta. Fel i hanteringen kan ha uppstått antingen hos Landbys, Polismyndigheten eller Posten. Vi kontaktar Polismyndigheten och ber dem skicka ut ett nytt inbetalningskort efter att du meddelat oss avsaknad av inbetalningsavi.
Betala in avgiften så fort den kommer. Därefter hamnar din licensansökan i kronologisk ordning hos Polisens handläggare inom respektive Polisregion. Handläggningstiden inom regionerna hos Polisen varierar stort under året. Generellt är det kortare väntetid under vinterhalvåret och längre på sommarhalvåret. Under sommaren, i synnerhet juli-augusti, är det semestertider även hos Polisens handläggare. Antalet licensansökningar är betydligt fler under sommaren vilket medför att handläggningstiden ökar markant eftersom det är färre som handlägger licensansökningar hos Polisen under juli-augusti.
På Polisens hemsida kan man se den hos Polisen förväntande handläggningstiden, klicka på länken nedan för att se dagsaktuell status: https://polisen.se/lagar-och-regler/vapen-regler-och-tillstand/handlaggningstid-och-avgift-vapentillstand/
5. När Polisen beviljat licens skickas originallicensen direkt till dig och vi erhåller en kopia av licensen. Är vapnet beställt via webbshop kontaktar vi dig för avstämning hur vapnet kan och skall skickas till kund. Vapen får ej skickas komplett i samma leverans, vital vapendel skickas separat.
Vid ansökan om Inköpstillstånd (s.k Öppen licens) erhåller inte vi någon kopia av det tillståndet, här måste du som kund meddela oss när du fått Inköpstillståndet från Polisen.
Lånelicens kan ej hanteras via webbshop. Lånelicens för provskjutning kan endast beviljas direkt i vår fysiska butik.
Priser
Priserna anges i svenska kronor (SEK) och är inklusive moms. Fraktkostnad och eventuell administrativ avgift kan tillkomma, se ytterligare information nedan.
Landbys reserverar sig för eventuella fel, exempelvis prisuppgifter, kampanjer, rabattkoder eller produktuppgifter som kan uppstå online och i butik.
Betalningsalternativ
Vi använder oss av Payson som betallösning i vår webbshop. De är en del av Svea Bank. Du kan ta del av deras villkor här.
Leverans och frakt
Vi använder oss av olika fraktbolag och du ser vilket i mailet som kommer till dig som beställt tillsammans med en spårnings-länk där du kan följa din försändelse.
Varan/varorna transporteras till ditt närmsta utlämningsställe. Vi skickar varor som paket eller brev inom Sveriges gränser, för leverans utomlands var god kontakta oss.
Uthämtning av beställningar kan hanteras personligen eller med hjälp av bud. Budet måste då kunna uppvisa både sin och beställarens legitimation. Detta gäller både i Landbys butik och på utlämningsställen. Normal leveranstid är 2-4 arbetsdagar (Det kan ta någon dag extra vid sen orderläggning samt vid storhelger o.s.v.).
Fraktavgift
Väljer du att hämta i butik utgår fraktavgiften. För övriga beställningar ser du klart och tydligt vad fraktkostnaden är innan du väljer att gå vidare med ditt köp.
Felleverans
Om du skulle få en vara som du inte har beställt kontaktar du oss på webbshop@landbys.se så hjälper vi dig att returnera varan.
Transportskada
Skulle du upptäcka en skada på ditt paket, anmäl det omgående till utlämningsstället direkt vid uthämtning, där du också får hjälp att göra en skadeanmälan. Vi rekommenderar att du inte hämtar ut ett paket som är skadat, eftersom skadan då inte längre kan härledas till transporten. Om du upptäcker skadan först då du öppnat paketet och skadan är sådan att den kan kopplas till transporten, kontakta ombudet för att göra en skadeanmälan senast 7 dagar från det att du tagit emot din vara.
Avbeställning
Om du vill avbeställa en lagd beställning, kontakta oss snarast på webbshop@landbys.se. Om din beställning redan har hunnit bli expedierad är det inte längre möjligt att avbeställa varan/varorna och du är därmed skyldig att motta din beställning. Om du efter att du tagit emot din vara ångrar ditt köp gäller ordinarie villkor för ångerrätt och returhantering. Avbeställningen gäller från det att du har mottagit en bekräftelse gällande avbeställningen från oss på Landbys.
Ångerrätt / Öppet köp / Bytesrätt
På Landbys har du alltid 30 dagars öppet köp. Varan ska då vara i oförändrat skick – det vill säga den får inte vara använd, men får givetvis ha packats upp och kontrollerats försiktigt. Varan ska returneras i originalförpackningen eller motsvarande och det är viktigt att varan kommer till oss i oskadat skick. Vid denna typ av retur står du själv för fraktkostnaderna. Du kan läsa mer om svensk lagstiftning kring köp via internet hos Konsumentverket/Hallå Konsument här.
Datumet räknas från det datum då du mottog den sista varan/varorna i din beställning. Kontakta oss på webbshop@landbys.se. Vid nyttjande av ångerrätten återbetalar vi alla betalningar från dig, exklusive kostnaden för ev. frakt, utan oskäligt dröjsmål och under alla omständigheter senast 30 dagar efter det att du meddelat ditt beslut att utnyttja ångerrätten. Vi kommer att använda oss av samma betalningssätt som du använde vid din beställning, utan att det medför några extra avgifter för dig. Landbys har rätt att avvakta med återbetalningen till dess att vi har mottagit varorna eller bevis på att du har skickat tillbaka varorna (det alternativ som inträffar först). Returen skall skickas direkt till Landbys.
Landbys kommer inte under några omständigheter att åka och hämta ut paket på utlämningsställen. De paketen kommer att gå i retur. Har du frågor om hur du ska returnera försändelsen kontaktar du oss. Du måste skicka tillbaka varorna eller överlämna dem till oss utan oskäligt dröjsmål och under alla omständigheter inom 30 dagar från det datum då du informerade oss om att du önskade nyttja ångerrätten. Har du hunnit använda din vara och utnyttjar ångerrätten kan det innebära en viss värdeminskning på din bekostnad. Dessa ärenden hanteras individuellt.
Retur via Webbshop
Vid retur måste du kontakta oss på webbshop@landbys.se Retur av vara ska alltid styrkas med inköpskvitto. Du ansvarar för att varan kommer till oss i oskadat skick, vilket är viktigt om du önskar returnera på annat sätt än det sätt som varan levererades på. Se därför till att varan emballeras väl, i originalförpackningen. Bifoga namn, adress, telefonnummer, ordernummer samt orsak till retur. Vid nyttjande av ångerrätten eller öppet köp står du själv för returfrakten. Du har även möjlighet att returnera varan i butik. Returen skall skickas direkt till Landbys. Landbys kommer inte under några omständigheter att åka och hämta ut paket på utlämningsställen. De paketen kommer att gå i retur. Har du frågor om hur du ska returnera försändelsen kontaktar du oss. Returen är inte godkänd förrän Landbys kontrollerat varan. Vid godkänd retur och ångerrätt sker återbetalning på samma sätt som betalningen skett. Vid ej godkänd retur och ej uthämtad försändelse (i butik eller på paketombud) debiteras en administrativ kostnad om 250 kr. Dessa returer betraktas dock inte som ett utnyttjande av ångerrätten.
Retur i vår fysiska butik
Du kan även returnera ditt köp från webbshopen i vår fysiska butik. För att retur i butik ska accepteras krävs att köpet kan styrkas med inköpskvitto. Samma villkor för returen gäller som ovan. Det vill säga att varan ska returneras i oförändrat skick och i originalförpackning.
Outhämtat paket
Ett paket som inte hämtats ut från ombud inom 14 dagar returneras automatiskt. En vara som anländer till vårt lager i retur utan giltigt returorsak debiteras med 250 kr i administrativ kostnad.
Garanti och reklamation
Hos Landbys har du naturligtvis garanti på alla varor du köpt av oss. Garantin gäller i minst 1 år från det datum då du mottog varan. Som privatperson omfattas du även av konsumentköplagen, vilket innebär att du har reklamationsrätt under 3 år. För övrigt gäller Konsumentköplagen. Läs mer hos Konsumentverket/Hallå konsument.
Du ska aldrig betala frakt eller returkostnad om felet orsakats av oss. Innan reklamationen, rådgör alltid med oss så att vi på bästa sätt kan avhjälpa felet (se vidare information ovan angående Returhantering). Felet ska anmälas inom skälig tid efter det att du upptäckt felet. Om du vill utnyttja din garanti och det visar sig att felet beror på yttre åverkan och det därför inte täcks av garantin, står du för eventuell hanteringskostnad. Landbys medarbetare kommer i första hand att avgöra om felet beror på en felaktigt producerad vara eller yttre åverkan efter att varan nått dig. Reklamationsrätten gäller oavsett om felet är synligt eller dolt. Det är dock en förutsättning att fel inte har uppstått som följd av felaktigt bruk av varan. Är det fel på varan har Landbys rätt att inom 6 månader åtgärda felet. Om så inte sker har du rätt att få en ny vara som ersättning för den defekta varan. Vid korrekt reklamation ersätts du som kund för eventuella fraktkostnader. Reklamation ska vara oss tillhanda inom skälig tid. Reklamation som sker inom 2 månader från köptillfället anses alltid som inom skälig tid. Landbys förbinder sig att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
Personuppgifter och sekretess
Du kan ta del av Landbys Dataskyddspolicy här.
Övrigt
Vid eventuell slutförsäljning av vara eller missberäkning av antal lagervaror har Landbys rätt att häva köpet och återbetala eventuell betalningar gjorda av dig. Vi kontaktar i sådant fall dig för att se hur detta på bästa sätt ska lösas, då du har möjlighet att välja en annan vara istället för att få din betalning tillbaka.
Force Majeure
Händelser som krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt likvärdiga händelser utanför vår kontroll, vilka ej kunnat förutses, ska hänföras till force majeure. Det innebär att Landbys befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.
Kontaktuppgifter
Organisationsnummer: 556437-4915
Landbys Jakt & Fiskeservice AB
Hagvägen 9
831 48 Östersund
Telefon: 063 - 18 90 00
webbshop@landbys.se